Zawód pośrednik: jak Cię widzą klienci

31.03.2016

Pośrednik nieruchomości – zawód, który można nazwać kontrowersyjnym. Dlaczego, skoro oznacza rynkowego eksperta, świetnego negocjatora biznesowego i doradcę inwestycyjnego? Ważne, by wiedzieć, jak postrzegają branżę potencjalni klienci. Wizerunek odgrywa ogromne znaczenie.

 

Wsparcie w zakupie lub sprzedaży nieruchomości nie jest potrzebne wszystkim, a do usług brokera ciągle należy przekonywać. Być może to kwestia surowej oceny, którą wystawili przedstawicielom branży Polacy? Zrozumienie klientów zaczyna się od zbadania ich spojrzenia na pracę agentów. Pomocne mogą okazać się dane zgromadzone przez ekspertów z portalu otodom.pl – zostały one opublikowane w 2015 roku. Ponad 1,5 tys. odpowiedzi ankietowanych dają pewny obraz sytuacji. Poznaj wizerunek pośrednika nieruchomości w Polsce.

 

Słaba ocena pracy

Przede wszystkim ważne jest to, jak badani ocenili pracę agentów. Okazuje się, że tylko 22% widzi pozytywy, a aż 44% negatywnie ocenia ich działanie.  Reszta wystawiła neutralną ocenę. To może oznaczać, że tak wielu ankietowanych nie interesuje się usługami agencji – chociaż na portal nieruchomości nie trafili przypadkowo. Być może grupa, która bez emocji ocenia pośredników nie zna ich wad, ale też nie zamierza szukać zalet.

 

Co robi pośrednik nieruchomości?!

Dlatego właśnie warto zastanowić się, co według potencjalnych klientów robią brokerzy? Aż w 58% zajmują się znalezieniem dopasowanych nieruchomości, a następnie sprawdzeniem ich stanu prawnego.  Następnie badani wskazali jako ważną funkcję weryfikację sprzedającego. 39% to pomoc w znalezieniu notariusza, a 34% kredytu. Respondenci docenili również wsparcie w negocjacjach z bankami i sprawdzeniu stanu technicznego nieruchomości. Na szarym końcu znajduje się czuwanie nad bezpieczeństwem transakcji, duży wybór ofert i negocjacje z właścicielem lub kupującym. Eksperci otodom.pl wskazują, że 16% badanych nie zaznaczyło żadnej odpowiedzi – czy to oznacza tak negatywny stosunek do zawodu? Ważne jest również to, że sprzedający jasno wskazali, że zadaniem pośrednika jest wystawienie oferty ich nieruchomości i prezentacja zainteresowanym. Niewielu z nich docenia ciekawy sposób prezentacji mieszkania kupującym.

 

Są jednak zalety!

Mimo tej ostrej krytyki, badani widzą jasne strony usług agencji. Przede wszystkim doceniają wygodę i w tym miejscu wskazują bezpieczeństwo. Dostrzegają też oszczędność czasu – w końcu nie muszą samodzielnie mierzyć się z poszukiwaniami. Profesjonalizm pośrednika również ma znaczenie dla potencjalnych klientów, a docieranie do szerokiego grona odbiorców traci już na znaczeniu.

 

Respondenci przyznali, że wadą usług agencji są wysokie koszty – zwłaszcza, jeśli praca została według nich wykonana niewłaściwie. Np. w sytuacji, gdy pośrednik nie wykazuje zaangażowania, reprezentuje obie strony lub zależy mu na zamknięciu transakcji za wszelką cenę. Pojawiły się również zarzuty nieuczciwości: gdy cena nieruchomości jest sztucznie zawyżona dla uzyskania wyższej prowizji. Z całej gamy zarzutów można łatwo odczytać negatywne doświadczenia z branżą pośredników w obrocie nieruchomościami. Profesjonaliści muszą mierzyć się z opinią, która obciąża ich wizerunek. Z badania jasno można odczytać potrzeby klientów – w krzywdzącym negatywie stają się jeszcze wyraźniejsze. W oparciu o tę wiedzę i z pełną świadomością musimy odbudować ekspercki wizerunek. Wygrywa spójna strategia agencji, która odmieni spojrzenie klientów.

file
POWRÓT
Udostępnij tekst znajomym!