Kupno mieszkania z rynku wtórnego krok po kroku

17.08.2016

Gdy po długich poszukiwaniach na rynku nieruchomości uda się znaleźć mieszkanie idealne, czas na formalności. Skompletowanie niezbędnych dokumentów to początek drogi do celu. Zanim odbierzesz klucze, dowiedz się, jak bezpiecznie zamknąć transakcję. Agenci Bonum ułatwiają ten ważny etap zakupu mieszkania.

 

Jednym z najważniejszych etapów na drodze do własnego mieszkania jest podjęcie decyzji o zakupie. Analiza wszystkich „za i przeciw”, ostudzenie emocji i weryfikacja wybranej nieruchomości z rynku wtórnego – od tego wszystko się zaczyna .Następny krok to zaplanowanie formalności, które zakończą się odbiorem kluczy. Skompletowanie wszystkich dokumentów i przygotowanie się do zamknięcia transakcji to ułatwienie, które pozwala maksymalnie skrócić drogę do cele. Dopilnowanie formalności to również zabezpieczenie przed niespodziankami po zakupie mieszkania.

 

Dokumenty niezbędne dla kupującego

Pierwszy krok należy do sprzedającego. Powinien przedstawić wypis aktu notarialnego z dnia zakupu, czyli podstawę nabycia przez niego mieszkania. Następnie należy pobrać z sądu odpis księgi wieczystej – bardzo ważne, by zająć się tym niedługo przed ostatecznym podpisaniem umowy. Dokument powinien mieć jak najaktualniejszą datę. To samo dotyczy zaświadczenia o tym, że nikt nie jest zameldowany w lokalu: powinno być wydane przez urząd miejski jak najbliżej terminu zakupu nieruchomości. Kolejny ważny krok, to sprawdzenie zadłużenia mieszkania i zebranie dowodów na to, że nie ma zadłużenia w opłatach eksploatacyjnych oraz pobranie z banku danych informujących o obciążeniu kredytowym nieruchomości. Warto wiedzieć, że bank ma dwa tygodnie na wydanie takiego zaświadczenia. Sprzedający powinien również dostarczyć dowody opłat podatku nieruchomości i użytkowania wieczystego.

 

Wybór notariusza

Przygotowania do aktu notarialnego zaczynają się od wyboru eksperta, który poprowadzi tę sprawę. Agenci Bonum pomagają w wyborze notariusza, jeśli kupujący potrzebuje wsparcia w tym kroku. Ostateczna decyzja należy do klienta biura nieruchomości. Notariusz w akcie opisuje szczegółowo kolejne punkty transakcji, m.in. sposoby zapłaty i wydania mieszkania.

 

Zapłata za mieszkanie

Ostatni ważny etap transakcji to zapłata za mieszkanie. Może okazać się, że sprzedający chce na tym etapie spłacić kredyt zaciągnięty na zakup tej nieruchomości. Zwykle odbywa się to w podziale na dwa przelewy. Pierwszą część kupujący przelewa na rachunek techniczny banku – zostanie on, razem z kwotą, podany w zaświadczeniu bankowym. Drugi przelew dotyczy już tylko właściciela i jest kierowany na jego konto, wskazane w umowie. Bardzo ważny jest dokument, który potwierdza, że hipoteka mieszkania została spłacona. Dzięki niemu właściciel może dokonać wykreślenia z ksiąg wieczystych informacji o zadłużeniu. Kupujący ze wsparciem agenta powinien zadbać o to, by sprzedający dostarczył kopię realizacji tego punktu transakcji.

 

Powyższe informacje stanowią część ważnego poradnika nie tylko dla kupujących ale również dla sprzedających. Tylko dopełnienie wszystkich formalności daje stronom pewność, że transakcja została bezpiecznie zamknięta. Kupujący musi znać stan prawny lokalu, a jeśli jest on obciążony kredytem, musi zdobyć dokumenty o tym, że dług został pokryty w brakującej części. Broker przejmuje część formalności, np. może udać się razem ze sprzedającym do sądu, by złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki z ksiąg wieczystych. Jednocześnie czuwa nad tym, by wszystkie dokumenty zostały dostarczone we właściwych: kolejności i terminie. Na bezpieczną transakcję wpływ ma właśnie ekspercka wiedza.

 

 

 

file
POWRÓT
Udostępnij tekst znajomym!