Komercjalizacja biurowca ? profesjonaliści zaczynają od najemców

21.09.2016

Poszukiwanie zainteresowanych lokalami w nowo budowanym biurowcu to początek dobrej inwestycji deweloperskiej. Rozwijający się rynek komercyjny sprawia, że strategia sprzedaży powierzchni użytkowej tworzona jest w oparciu o realne potrzeby klientów. Sukces inwestora tworzy dobry biznesplan stawiający na pierwszym miejscu kupujących i najemców. Wynajem lokali wyprzedza budowę.

 

Start poszukiwań najemców lokali kojarzy się z gotowym budynkiem komercyjnym. Zmieniające się realia rynku oraz potrzeby grupy docelowej doprowadziły do upowszechnienia korzystnych dla inwestora kroków. Plan poszukiwania najemców to początek działań profesjonalistów. Tylko dopasowanie biurowca do ich potrzeb i uwzględnienie charakteru biznesu, który ma szansę rozwijać się w nowej inwestycji, dają szansę na komercjalizację z sukcesem. Należy też pamiętać, że umiejscowienie tego kroku na samym początku wynika również z wymogów banków, gdy inwestycja wymaga dofinansowania.

 

Na początku był… dobry plan

Komercjalizacja to proces, więc wymaga długotrwałych działań, opartych o przemyślaną strategię. Przed decyzją o budowie należy dokładnie zaplanować wyróżniki nowego biurowca. Analiza rynku lokali komercyjnych i badanie potrzeb potencjalnych najemców to podstawa działań specjalistów. Wybór lokalizacji wynika właśnie z otoczenia biurowego i znalezienia, np. rynkowej luki. Dobrym przykładem może być Wrocław, który rozwija się także poza centrum. Przedsiębiorcy wybierają biura, do których z powodzeniem trafią ich klienci z całego kraju, chociażby ze względu na możliwość ominięcia zakorkowanego centrum. W związku ze stałym rozwojem miasta, coraz więcej wrocławian wybiera mieszkania z dala od zatłoczonej części miasta. Na obrzeżach tworzy się nowe środowisko rozwoju nie tylko dla branży usługowej. Dlatego tak duże znaczenie ma właściwy dobór branż i najemców już na początku: ryzyko budowy pustostanu może wynikać z błędnego określenia potrzeb klientów. Wypracowanie przewagi konkurencyjnej to z kolei punkt wyjścia do negocjacji z najemcami.

 

Działanie w imię sukcesu

Ustalenie stawek czynszu stanowi następny etap działania – bez niego poszukiwanie zainteresowanych nie ma racji bytu. Obliczenie pełnego kosztu komercjalizacji , razem z działaniami reklamowymi i opłatami eksploatacyjnych, pozwala na ustalenie cen najmu. Wtedy można przystąpić do realizacji pierwszego konkretnego planu i wyboru metody poszukiwania najemców. Efektem działań jest doprowadzenie do negocjacji, które z kolej owocują podpisaniem umowy.

 

Lokale komercyjne stanowią w tej chwili jedną z najatrakcyjniejszych inwestycji, a biurowce powstają w największych polskich miastach. Tylko dobry biznesplan i badania rynku mogą obniżyć ryzyko inwestycyjne. Właśnie dlatego wynajem jeszcze przed wkopaniem kamienia węgielnego jest priorytetem właściwie zaplanowanej komercjalizacji. Najemcy, dzięki wysokim wymaganiom, pozwalają na stworzenie biurowca zgodnego z potrzebami grupy docelowej.

 

 

file
POWRÓT
Udostępnij tekst znajomym!